webmaster@knappekoppenadministraties.nl

Knap advies #Mijn factuur wordt maar niet betaald. Wat moet ik doen?

Je hebt een goed betaalde opdracht gedaan. Helaas blijft het leukste gedeelte uit: de betaling! De betalingstermijn is al ruim verstreken, in je hoofd heb je het bedrag al 10 keer uitgegeven, maar helaas blijft het echte geld uit. Kortom, er gaat iets Knap mis. Je wilt weten welke stappen je moet ondernemen om jouw zuurverdiende geld alsnog te ontvangen. Vanuit Knappe Koppen administraties begrijpen wij jouw positie als zzp’er, daarom hebben wij alle opties op een rijtje gezet.

Zet een betalingstermijn op jouw factuur
Vergeet nooit de factuurdatum en een uiterlijke betalingstermijn op jouw factuur te zetten. Dit is één van de voorwaarden waaraan een factuur moet voldoen. Hanteer een betalingstermijn van tussen de 14 en 30 dagen, tenzij jullie andere afspraken hierover maken.
Wanneer een opdrachtgever te laat is met betalen hoef je natuurlijk niet meteen een incassobureau in te schakelen. Dit zal de relatie met je opdrachtgever niet ten goede komen en is vaak uiteindelijk onnodig.

Een vriendelijke herinnering
Begin met een vriendelijke herinnering per e-mail. Het kan zijn dat jouw factuur in de spam terecht is gekomen. Kortom nog geen redenen voor stress.

Pak de telefoon
Blijft de betaling nog steeds uit?Of heb je helemaal geen reactie op je e-mail ontvangen? Pak de telefoon! Herinner jouw opdrachtgever op een vriendelijke manier op de openstaande factuur en maak een mondelinge afspraak over wanneer het geld wordt gestort. Bevestig deze afspraak per e-mail.

De tweede betalingsherinnering
Bovenstaande heeft helaas geen succes gehad. Het wordt tijd voor een wat minder vriendelijke aanpak. Stuur een officiële tweede herinnering. Uiteraard blijf je beleefd, maar tegelijkertijd geef je een uiterste betalingsdatum. Je maakt duidelijk dat als hier niet aan voldaan wordt, je genoodzaakt bent verdere stappen te ondernemen.

Het incassobureau
Helaas, om welke reden dan ook, jouw betaling blijft uit! Kies voor het inschakelen van een incassobureau. Veel zzp’ers zijn hier niet echt fan van en zijn bang dat dit hun relatie met de opdrachtgever niet ten goede komt. Dit kan zeker zo zijn, maar wil je werken voor een opdrachtgever die niet betaalt?
Kortom, de eerste stap die je neemt wanneer je een incassobureau inschakelt is; het ‘in gebreke stellen’ van de debiteur. Simpel gezegd: je geeft officieel aan dat het genoeg is geweest en dat je verdere stappen gaat ondernemen. Ook geef je aan dat de debiteur verantwoordelijk is voor alle extra kosten. De meeste zzp’ers schakelen een incassobureau in dat werkt op basis van het ‘no cure, no pay’-principe. Als er niets wordt geïncasseerd, dan worden er ook geen kosten bij jou in rekening gebracht.

Juridische stappen
Je hoopt dat het niet zo ver hoeft te komen, maar als niks heeft gewerkt kun je altijd nog juridische stappen ondernemen. Heb je een zakelijke rechtsbijstandsverzekering afgesloten? Schakel dan een jurist of advocaat in. Uiteraard is dit ook mogelijk zonder verzekering, maar dan betaal je de kosten direct uit eigen zak.

Wil je graag meer Knappe tips? Of extra informatie over bovenstaande? Neem dan contact op met Knappe Koppen administraties. Je kan ons mailen: info@knappekoppenadministraties.nl